Klagosång om stölden av ett adjektiv

IMG_5913

Jaha, här ser ni en gammal bild från mitt hem som visar en blomma som slagit ut helt vackert där den står på en silverne bricka i sällskap av ett litet urtidsdjur. Hur beskriver man den här blomman? Är den fin, snygg, vacker? Jag tycker inte att de orden räcker, så jag skulle vilja dra till med ordet skön. För det är ju det den är: den är skön. Den äger ju en tyngre skönhet som är av sådan dignitet att den skulle kunna nästla sig in i någon rad i Höga Visan, utan att någon skulle höja på ögonbrynen. Ni hör ju, man kan inte hålla på och förnedra den genom att kalla den snygg, det är inte rätt. Och jaha, vad är problemet då? Jo: att man inte längre kan använda ordet skön. Ordet skön har stulits från alla de blommor, människor och platser som en gång kallades sköna, och används nu som beskrivning av killar som gör något tokroligt (tar plats i skolan och kanske drar en tjej skithårt i håret samtidigt som han fiser), eller om tjejer som är “lite crazy”. Ytterligare ett exempel: På olika killsportforum på internet är det t ex ett tvångsmässigt upprepat epitet på den fruktansvärde hockeyprofilen/mansgrisen Niklas Wikegård (jag vet, för jag är medlem i ett sådant forum). Det gör ont att det är så! Jag får stoppa mig själv flera gånger i veckan när jag öppnar munnen för att beskriva något som är snäppet vackrare än bara vackert. Sitter jag och kollar nån Kate Winslet-film kan jag inte utbrista: “Så skön hon är!” när jag ser hennes vackra anlete, för då tror folk att jag tycker hon är Filip & Fredrik eller Anders Timell. Det är så fruktansvärt! Jag orkar inte mer.

One thought on “Klagosång om stölden av ett adjektiv

Leave a Reply

